Museums Vledder
Museums voor Valse Kunst, Moderne Glaskunst en Noord-Nederlandse Kunst

Noord-Nederlandse Kunst  

Jannes de Vries (Middendorp)

Deze collectie bevindt zich in de bibliotheek en vond zijn oorsprong in de familie van Henk. Henks’ vader, Harm Hindrik Plenter, een middenstander uit Hoog Halen, was een grote liefhebber van Drentse Kunst. Iedere cent die over was, besteedde hij aan Drentse schilderijen.
Het deel dat Henk van zijn ouders erfde, was het begin van een eigen collectie Drentse kunst, later uitgebreid tot Noord-Nederlandse Kunst. Werk van bekende Drentse schilders is hier te vinden:
Roessingh, Jannes de Vries, Jan Zondag, Reinhart Dozy en Eugène Charmon (pseudoniem van Jan Worst), Stengelin, Torie, Wiegers.  

Louis Albert Roessingh

Louis Albert Roessingh, geboren 1873 in Assen en een groot deel van zijn leven woonachtig in Elp, is een van de beste Drentse landschapsschilders. Een veelzijdig man, die ook als dichter van Drents talige gedichten bekend werd. Hij hield veel van Drenthe en aan zijn werk is dat duidelijk te merken. Het Drents Museum in Assen bezit net als Museums Vledder. Een van zijn topstukken is: 

Sik an de stik 

Roessings' Sik an de stik

Louis Roessingh hield erg veel van Drenthe. Hij dichtte in het Drents, maar als schilder had hij zijn atelier in Antwerpen, vanwege de kunstacademie en expositiemogelijkheden.
Voor de Drentse schilders Roessingh en Dozy was de Fransman Alphonse Stengelin, die vooral in Hooghalen werkte, een voorbeeld. In de 19e eeuw was Drenthe vooral bekend om zijn weidse, 'natuurlijke' landschap en de armoede van de bevolking. Deze romantiek trok veel schilders naar Drenthe, ook Roessingh bleef terugkomen. In dit schilderij vinden we het weidse landschap; een zandweg leidt het oog naar de horizon, waarboven een kiekendief vliegt. De harde wind die de bomen krom blaast en de zware regenbui die links weggeblazen wordt. De lichte wolkenband aan de einder.
Een ‘geit an de stik’, vast aan een touw dat aan een paaltje is gebonden, symboliseert het andere romantische element, de armoede van de keuterboer. Veel Drentse keuterboeren konden zich geen koe veroorloven, wel een geit voor melk en kaas.
Een Drents landschap schilderen is niet makkelijk. Drenthe is mooi, maar vooral plat. In dit schilderij heeft Roessingh toch reliëf weten te creëren in Drenthe. De zandweg is uitgediept door karrenwielen en door het lage standpunt van de schilder kijken we tegen de zijkant van het spoor aan. De sik lijkt in het karrenspoor beschutting tegen de wind te vinden.

Meer Noord Nederlandse Kunst: 

Klik op een afbeelding voor een vergroting