Museums Vledder
Museums voor Valse Kunst, Moderne Glaskunst en Noord-Nederlandse Kunst

Hedendaagse Glaskunst

Gränna

 

Onze collectie hedendaagse glaskunst richt zich voornamelijk op Europese glaskunst na 1945 en is naast de Valse Kunst in een eigen expositieruimte te bezichtigen. De verzameling is geconcentreerd op werk uit Nederland, Frankrijk, Italië, Polen en de Scandinavische landen.
Normaal kocht Henk op veilingen altijd grafiek, maar op een dag kwam hij thuis met een stukje glaskunst. Erna was er gelijk weg van en zo ontstond de tweede verzameling: hedendaagse glaskunst. Van alle landen die zij wereldwijd bezochten namen zij wat glaskunst in de koffer mee.
De techniek van glas is al fascinerend: waar het van gemaakt is (grotendeels zand, kristal zelfs met lood), de kleuren en de vormen die kunstenaars in hun objecten verwerken. Henk en Erna besloten ook hedendaagse glaskunst te gaan verzamelen. Met hun galerie A-ANE stonden ze zelfs jaarlijks op de glaskunstbeurs in Leerdam. 

 

Vazen van Alvar Aalto

Rode vaas van Alvar Aalto

In onze collectie hebben we twee even grote vazen in de vorm van een Fins meer. Een wit, een bloedrood. Toch is er een groot verschil in prijs tussen beide vazen:
€ 99,00 of € 249,00. Hoe kan dat nou?

Sprookje

Tsaar Peter de Grote komt rond 1700 naar Nederland. Hij heeft veel bewondering voor het Nederlands vakmanschap. Logeert tijd in Zaandam (nu nog altijd Tsaar Peter Huisje genaamd). Hij besloot in Rusland om het vakmanschap te bevorderen door gouden medailles uit te loven aan mensen die iets uitzonderlijks op hun vakgebied gepresteerd hadden. Zo kreeg een glasblazer een gouden medaille. De man was er zo dolblij mee, dat hij in zijn enthousiasme om de medaille aan zijn collega-blazers te tonen struikelde. De medaille vloog uit zijn handen en kwam midden in een oven gevuld met kristalhelder glas terecht. Tot hun verbijstering kleurde het glas bloedrood! En zo, zegt het verhaal, hebben ze ontdekt dat je met goud, bloedrood glas kunt maken. Maar goud is duur en dus is rood glas duur.
In kerken en kathedralen heb je soms schitterende glas-in-loodramen met heel veel rood. Ze pronken met hun rijkdom. Konden veel rood glas betalen. In ons Museum hangt een glas-in-loodraam uit een afgebroken kerk in Nijmegen. Blijkbaar een arme kerk. Ze konden zich niet veel rood glas veroorloven. De paar stukken die ze zich wél konden veroorloven zitten dan ook voornamelijk centraal in beeld! 

Goto del Maestro

Goto del Maestro

Onze collectie bevat een aantal ingedeukte glazen. Waar is dat nou goed voor?
Als glasblazers ’s morgens met hun werk starten, beginnen ze niet direct met grootse glas-unica of de productie van die dag. Er wordt eerst een proefglas gemaakt om de technieken en kleurcombinaties die die dag gebruikt moeten worden uit te testen. En om te kijken of de oven op de juiste temperatuur is.
Omdat het alleen maar een test is krijgen die glazen soms de meest krankzinnige vormen en kleuren. Ook deuken ze de glazen in. Waarom doen ze dat?
De glazen worden ter afkoeling op een tafel gezet en niet in de afkoelovens gezet. Blijven de glazen heel, dan weten ze dat ze met de gebruikte kleurcombinaties en technieken die dag kunnen gaan werken.
De werkers dronken dan uit de glazen. Dan snap je ook waarom de glazen ingedeukt zijn. Het is loeiheet in de glasblazerij en de vingers zijn bezweet. Zo hebben ze meer grip op het glas!
Als de maestro het glas over zijn schouder gooide was de werkdag officieel gestart. Tot een paar toeristen riepen ‘Niet weggooien, die willen wij wel kopen’. En nu is het een verzamelaarsitem: Goto del Maestro, het kopje van de meester. (Meervoud Goti)

Hieronder enkele voorbeelden uit onze collectie:  

Klik op een afbeelding voor een vergroting